Rondreis Tasmania - Reisverslag uit Hobart, Australië van Marjo Bax - WaarBenJij.nu Rondreis Tasmania - Reisverslag uit Hobart, Australië van Marjo Bax - WaarBenJij.nu

Rondreis Tasmania

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

13 December 2016 | Australië, Hobart

Hoi allemaal,

De tijd vliegt als het leuk is. Maar zoals beloofd ga ik jullie mee laten genieten van mijn reis.
De reis begon met vertraging, in Nederland door ijs op het vliegtuig, Dubai slecht weer waardoor ik pas 2 uur later weer mijn vlucht had. Vlucht Singapore ook weer verlaat waardoor ik te laat in Melbourne was voor mijn vlucht naar Hobart, Tasmania. En op Melbourne kom je niet door de douane vreselijk en dan testen ze je ook nog op explosieven. Tot 3x toe testen mocht ik gelukkig door. Maar door dit alles wel mijn vlucht gemist, maar ik kon gelukkig met volgende vlucht mee. Poe poe dacht ik dat begint al goed.
Na redelijke nachtrust word ik opgepikt voor mijn rondreis " Taste of Tasmania" door Brett onze chauffeur en tourguide. We hebben een groep van 14, uit Australië, Japan, Korea, Duitsers, Taiwan en ik de Nederlander. We verlaten Hobart naar Mount Wellington / kunanyi en is 1271 meter hoog. Door de regen, mist en het stormachtige weer dat we hebben is het uitzicht niet zo spectaculair. Je was al blij dat je niet weg waaide.
Dan brengen we een bezoek aan Mona museum, privé verzameling van David Walsh. Zo'n bizarre en mooie kunst van kunstenaars van over de hele wereld, dat mijn zintuigen tot het uiterste worden geprikkeld.
Dan reizen we via Bothwell naar de Great Lake en Central Plateau. We hebben een korte stop bij de sculpturen en Steppes. Het was het huis van een pioneer, die politieagent, postbode en schapenhoeder was. We overnachten in de Central plateau, de een na koudste plek op Tasmania en dat hebben we geweten. De logde Thousand Lake Lodge lag in de middel of nowhere en was pas 9 weken open.
' s Morgens sneeuwt het en winderig en zo koud. We rijden naar Bonthe Park waar we een korte wandeling naar Lake St. Claire maken. Dan naar Franklin-Gordon Wild Rivers Narional Park, een wandeling naar Donaghys lookout, prachtige vergezichten met de Franklin river. Dan via Queenstown naar Strahan. Het landschap is maanachtig. Hier wordt koper gewonnen en door het neervallen van geen met daarin de koper ging alles dood.
We hebben nog een stop aan Ocean Beach, het grootste strand van Tasmania aan de Zuideroceaan.
De volgende dag naar de Henty Sand Dunes, de enigste plek waar zandduinen worden op gestuwd. We rijden door Zeehan, een oud mijnstadje waar niets te beleven valt maar waar het grootste theater van het land stond. Dan naar Corinna naar de Tarkine een netwerk van regenwoud en rivieren. Hier de Huon Pine walk gedaan een 3 uur durende wandeling. Erg intensief, omhoog en natuurlijk omlaag modderig en nat. Maar zeer de moeite waard.
Daarna nog een stop bij Philisopher Falls , we maken een korte wandeling naar de waterval. Dicht bij het dorpje Waratah, een oud tin en zilvermining dorp.
De volgende dag verlaten we Waratah en gaan in de Cradle Valley 950 meter boven zeeniveau naar Cradle Mountain National Park. We wandelen rond Dove Lake waar de bergen Campbell, Emmet, Little Horn, Weindorfers Tower en Cradle Mountain rondom liggen. En met veel fantasie zie je een baby in een kribbe liggen, erg veel fantasie. Eindelijk lekker weer de zon schijnt en we verbranden natuurlijk, ging zo hard door de wind.
We maken een stop bij Trowunna een opvanghuis voor wilde dieren. We zien Wombats, Tasmania Devils, Kangaroos, Eastern Quolls, Enchidnas en vogels. Mooi om te zien hoe ze worden opgevangen en als kan terug in de natuur worden geplaatst.
We overnachten in Launceston. Via Scottsdale naar de Columba falls, waar we een korte wandeling naar de waterval maken.
Bij Pyengana ' Holy Cow Café ' hebben ween kaasproeverij. De boerderij maakt zelf kaas ijs etc. Ze hebben een melkmachine die de koeien zelf melkt en borstelmachine om de rug te borstelen.
Dan een heerlijke stop bij de Bay of Fires, een prachtig witstrand met rotsen die een orangegloed over zich hebben.
Via St. Helens rijden we naar Bicheno voor onze overnachting. Bicheno is bekend geworden om zijn walvissen, maar helaas zijn ze er geen meer.
Onze laatste dag van onze rondreis gaan we naar Freycinet National Park. We nemen de Hazards Beach Circuit. Wederom een hele uitdaging de berg op, en neer naar het strand en de berg weer op en naar benenden naar de bus, zo' n 3 uur. prachtig uitzicht over Wineglass Bay. Zogenoemd omdat hier vroeger ook walvissen werden gevangen, ze doodde en het bloed in het water lieten lopen zodat het ervan bovenaf uitzag als rood glas of wijn.
We stoppen voor de luch bij de wijngaard Devils Corner, waar we een wijnproeverij hebben. prachtig gelegen met uitzicht Freycinet.
We brengen een bezoek bij Kates Berryfarm, waar allerlei soorten jams worden gemaakt, zelfs met whiskey en cointreau. Lekker smullen.
Een fotostop bij een unieke bizarre brug Spikey Bridge genoemd, een stenen brug met spitse obstakels zodat de schapen niet konden oversteken.
Daarna een korte stop in het historische plaatsje Richmond. Ziet er nog erg koloniaals uit. Het heeft de oudste brug van Australië (1823-1825) die nog wordt gebruikt. Het is de verbinding tussen de Midland Highway en Tasman Highway.
En dan het einde van deze mooie reis. We zijn weer terug in Hobart de hoofdstad en grootste stad van Tasmania, waar ik nog een paar dagen verblijf en dan naar Melbourne vlieg.

• 14 December 2016 - 14:15

Adri En Ad:

Hoi Marjo,

We hebben met veel plezier je uitgebreide verslag gelezen. Klinkt heel goed allemaal! Een goed begin van je grootse reis, waarbij je nu al overstelpt bent met zoveel moois aan cultuur en ruige landschappen. Hier in Nederland kunnen we je zo aardig 'volgen" en een klein beetje meegenieten. Fijne voortzetting verder en groeten van ons allemaal.

• 14 December 2016 - 22:56

Hoi Marie :

Leuk verslag, het is daar vast zo mooi geweest als je verwacht had. Op de regen en kou na dan, dat was wel jammer maar gelukkig heeft het jouw reis niet verpest. Ben benieuwd hoe het verder gaat.....
    Veel plezier en Groetjes Wilma

• 15 December 2016 - 09:59

Ans:

hoi Marjo, iedere dag vol verwachting uitgekeken of er een verslag van je reis staat op deze site, maar nu is het er dan toch van gekomen. kan me voorstellen als ik dit zo lees, dat je er nog geen tijd voor hebt gehad, jeetje wat heb jij alweer veel gezien in deze eerste week, kei mooi en leuk om zo je reis te kunnen volgen.
    en wat een prachtige natuur zeg, wauw!!!
    geniet er maar goed van en we kijken weer uit naar je volgende verslag, veel plezier meid, groetjes vanuit Leende

• 17 December 2016 - 19:49

Doriet Simons:

Waaauw wat een geweldige indrukken. Door je verslag kunnen wij ook een beetje meegenieten van al het moois. Ik kan me voorstellen dat het onvoorstelbaar mooi is ondanks dat het weer niet altijd mee zit. Wel heerlijk om te lezen hoe indrukwekkend mooi het daar is. Verheug mij om je volgende verhaal. Groet Doriet.

• 18 December 2016 - 11:00

Johan:

Hoi tante Marjo,

Het begin is gemaakt! Wel met vertraging en kou, maar volgens mij heeft de rondreis Tasmanië veel goed gemaakt. Je hebt in die week echt al veel gezien zeg. Ik hoop dat de rest van je reis net zoveel moois gaat brengen.

Gr. Johan