Moama/Echuca - Reisverslag uit Moama, Australië van Marjo Bax - WaarBenJij.nu Moama/Echuca - Reisverslag uit Moama, Australië van Marjo Bax - WaarBenJij.nu

Moama/Echuca

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

26 December 2016 | Australië, Moama

We hebben een relaxte week achter de rug in Moama, in de staat Victoria en gescheiden door de riviera de Murray, ligt Echuca in de staat New South Wales . Wat dus eigenlijk een stad is. Het is hier erg zomers met temperaturen tot 37 graden. Al hebben we ook een paar regen- en onweersbuien op ons dak gehad. Maar goed daarna schijnt de zon weer, dus daar is mee te leven.
We rijden 2 dagen achterelkaar naar Bendigo, een rit van een uur. Een oude goudmijnstad van rond 1850. Wat een van Australisch grootste goudvelden had.
We lunchen bij Beechworth backery met een Ned Kelly Pie( (een pie genoemd naar een beruchte Australiische outlaw) en een cake. Helemaal fout maar wel heerlijk met een flatt white (soort koffie verkeerd). Want voor mij is de koffie anders niet te drinken.
Daarna nemen we de Vintage Talking Tram, uit de periode dat trams als openbaar vervoer werden gebruikt, die nu door het centrum rijdt en waarbij een stukje geschiedenis van Bendigo wordt verteld. We nemen een kijkje in de Sacred Heart Church, start bouw in 1877 klaar in 1977. De grootste cathedraal van Australie , waarvoor de stenen uit Engeland werden in gevoerd. In zijn een eenvoud is hij prachtig.
De tram brengt ons langs de Alexandra Fonteyn, gemaakt van Harcourt Graniet en is 8,2 meter hoog-16 meter breed. Het Soldiers Memorial Museum (1921) , het Bendigo Postkantoor (1887) wat nu als visitor information office wordt gebruikt. Daarnaast het gerechtsgebouw en nog veel meer. Allemaal prachtige gebouwen.
Ook de Chinese bevolking heeft een belangrijke rol gespeeld tiijdens de goldrush (1850's) in het opzetten van allerlei winkeltjes en restaurants. Zo is er het Golden Dragon Museum wat daaraan herinnert. Het verteld over het leven van de Chinezen in Bendigo en herbergt de oudste Imperial Chinese Dragon van de wereld en de langste Imperial Dragon, Sun Loong. Betekent New Dragon, hij heeft 5 tenen aan zijn voet en een spiegelen zijn voorhoofd. Hij is 140 meter lang, bedekt met 90.000 spiegels en 6000 schubben. Hij is gemaakt uit 9 verschillende dieren: hoofd van een kameel, hoornen van een hert, ogen van een konijn, oren van een koenen van een slang, buik van een kikker, schubben van een karper, klouwen van een havik en voetzolen/palmen van een tijger. Echt heel indrukwekkend en wat fantasie voor nodig. Sun Loong heeft 1 persoon nodig om heethoofd te dragen, 52 personen onder zijn lichaam en 3 personen onder zijn nek. Met Pasen wordt hij van stal gehaald voor de processie van Bendigo.
Bij het museum is een Chinese tuin, de Garden of Joy. En een Chinese tempel, Guan Yin Temple. De oudste tempel die buiten China is gevonden staat ook in Bendigo, door de Australiërs 'Joss House' genoemd. Eigenlijk een scheldnaam.
Winkelen hoort er natuurlijk in een stad ook bij.
Terug in Moama /Echuca rijden we 's avonds een kerst lichtjesroute, waar mensen van overal voor hierheen komen. Het prachtigste versierde huis krijgt een prijs.
Vrijdag rijden we, 2 uur, naar Swann Hill, een van de plaatsen waar Marion gewoond heeft. Een prachtige rit met weids uitzicht over de velden. In Swann Hill staat het "Pioneer Settlement " een openluchtmuseum op ons programma. Je kon er zien hoe de mensen vroeger in Swann Hill leefden en wat de mensen gebruikte om in hun levensonderhoud te voorzien. Tractoren, ploegen, dorsmachines echt teveel om op te noemen. Er was een oude winkelstraat met een general store, kapper, bakker, apotheek, tandarts, kledingwinkel , kerk etc. We konden een ritje maken met een oldtimer en paardenkar. Er was een stereoscooptheater met 25 3D foto's van verschillende plaatsen over de hele wereld, zelfs Scheveningen. Dit was een rondreizende attractie geweest.
Jammer was dat niets in gebruik was en geen onderhoud werd gedaan en alles erg verroest was en ook niet meer te gebruiken was.
Zaterdag hebben we een boottocht, van een uur, met de Emmylou ( een paddlesteamer) over de Murray. Een oude stoomraderboot. Er liggen nog meerdere paddlesteamers : de Adelaide( de oudste), de Hero, Pevenchy, de Murray en nog vele priveboten. Waar je wel een aardig budget voor moet hebben namelijk 4,5 miljoen dollar.
Verder doen we wat boodschappen en bereiden ons voor op kerstavond, die we bij Angie gaan door brengen. Waar een andere traditie aanhangt als bij ons. Alleen gezellig samenzijn.
Eerste kerstdag samen met Johan naar de kerk, waarna we samen met de familie van Angie genieten van een uitgebreide lunch. Het is warm vandaag zo'n 39 graden, zelfs voor Australische begrippen heet.
Tweede kerstdag, boxing day genoemd, is een vrije dag voor de Australiërs.

• 02 Januari 2017 - 20:39

Adri En Ad:

We hebben weer genoten van je uitvoerige verslag. En met je foto's erbij krijgen we een klein beetje een beeld van de geweldige indrukken die jij daar opdoet. Leuk op te ervaren hoe ze kerst aan de andere kant van de wereld vieren.

• 02 Januari 2017 - 20:39

Adri En Ad: