Boxingday tot nieuwjaarsdag - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marjo Bax - WaarBenJij.nu Boxingday tot nieuwjaarsdag - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marjo Bax - WaarBenJij.nu

Boxingday tot nieuwjaarsdag

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

03 Januari 2017 | Australië, Sydney

Tweede kerstdag of wel boxingday is een vrije dag in Australië en start volop de uitverkoop. Al zijn echter veel winkels ook gesloten.
Wij gaan na het ontbijt aardbeien plukken bij een boer die daar dit jaar als attractie mee is begonnen. De aardbeien zijn zoet en overheerlijk.
Hierna gaan we theedrinken bij Angie. Waarna we gaan lunchen in Echuca bij Beechworth bakery met de heerlijk Ned Kelly pie.
's Avonds hebben we een barbecue bij Angie, Greg en hun kinderen. Zeer relaxt en gezellig en met zijn twaalven jenga gespeeld wat voor lachwekkende taferelen zorgde.
Dinsdag nemen we afscheid van Angie, Greg en kinderen en gaan we richting Sydney rijden en waar we oud en nieuw gaan vieren. We stoppen in Yarrawonga voor de lunch. Daarna overnachten we op de camping All Seasons in Aulbury. Je kunt merken dat het vakantieseizoen is begonnen alle cabines zijn volgeboekt, maar gelukkig hebben we de tent bij en daar is wel plek voor.
Na een warme nacht pakken we onze spullen weer in en gaan we eerst anderhalf uur wandelen bij de rivier de Murray en de wetlands, de Yinduamarra sculpture walk, Aboriganal artiesten vertellen verhalen over hun cultuur in de vorm van sculputeren. Hierna koffie gedronken in Aulbury en nog wat boodschappen voor het avondeten. We rijden door het prachtige landschap van New South Wales. Wordt ik onderweg aangehouden door de politie. Denk wat deed ik fout. Niks gelukkig alleen maar alcoholcontrole en dat alleen met koffie en water op dus geen probleem. Maar niet voor mijn bloeddruk.
We overnachten in Cootamubra. Een plaatsje van niks. Geen camping meer vrij maar gelukkig nog wel een familiehotel. Ook niks en niks te doen, dus maar vroeg gaan slapen. Veel te heet en geen airco en elk uur wel een trein die passeert.
We zijn om half acht alweer weg en rijden door een gebied waar veel kersen worden geteeld en het seizoen is daar. We stoppen bij een boer die ons al te graag zijn kersen laat proeven en ze zijn overheerlijk. En natuurlijk nemen we er nog wat mee. We krijgen een overrijpe mango mee die we bij ons ontbijt in de openlucht meester maken. Onze tocht is over de Great Western Highway, we stoppen in Bathurst voor de koffie met scones. Onze volgende stop is Katoomba in de Blue Mountains, waar we een motel hebben. Ook hier is het volgens de receptioniste warmer als normaal en raad ons aan om pas 's avonds naar de Three Sisters te gaan een rotsformatie met prachtige natuur erom heen. Wat we dan ook doen, we rijden naar Echo Point, het uitzichtpunt op de Three Sisters, maar worden wel volop geplaagd door vliegen. We hebben prachtige vergezichten over de Blue Mountains .
De volgende dag willen we nog een bezoek aan Scenic World brengen, maar kunnen pas kaartjes voor 12.00u bemachtigen dus rijden we National Park Blue Mountains in en wandelen daar naar Wentworth Falls, een waterval helaas niet spectaculair door het weinige water. Maar de wandeling maakt het allemaal wel de moeite waard. We nemen een koffiestop in Leura, erg toeristisch, met heerlijke scones met jam en slagroom. Dan gaan we naar Scenic World en nemen de Scenic Railway, het steilste toeristenspoor van de wereld. En deze held ging erin. Het treintje gaat met een helling van 52% naar beneden. Het was een rit van ongeveer 2 minuten doodeng, maar ook weer prachtig. Het is eigenlijk een toegangsweg naar de mijnen geweest, waar later een attractie van is gemaakt. Daarna wandelen we door het regenwoud, met een beetje regen, weer richting boven waar we de kabelbaan nemen die 200 meter boven de vallei hangt. En dan nemen we nogmaals de Scenic Railway. Maar nu ook nog terug en zatten we bijna voorin. Spectaculair. Daarna rijden we in 1 1/2uur naar Sydney. We zitten in Quality hotel in het gebied Wolli Creek. Een familiekamer met ontbijt, lekker gemakkelijk.
En dan New Years Eve, zoals oudjaarsavond wordt genoemd. Hopelijk komen mijn verwachtingen uit. We zitten 10 minuten lopen van het treinstation, je hebt een zogenaamde opalcard nodig ( gratis) waar je geld op moet zetten net zoals onze ov-kaart. In ongeveer 15 minuten zitten we in het centrum van Sydney. Het is even schakelen, het is echt een stad, na alle rust van afgelopen weken. De wolkenkrabbers, de drukte, de imposante Sydney Harbour Bridge, het Sydney Opera House, het gebied de Rocks, de haven en alles wat staat te gebeuren vanavond. Voor veel van de festiviteiten heb je kaartjes nodig gauw al 200 dollar en vanaf 15.00u wordt de binnenstad afgesloten. We hebben een plek bij Darling Harbour gevonden waar je gratis naar toe mag en waar om 21.00uur het eerste vuurwerk wordt afgestoken, voor familie wordt gezegd. Het is een lange zit, maar goed dat we erop tijd bijzijn, want het wordt zo druk dat er geen doorkomen meer aan is. Maar ons wachten wordt beloond een magnifieke prachtige show echt geweldig.
Van hieruit lopen we over de weg richting Sydney Harbour Bridge waar we een mooi plekje (gratis) kunnen bemachtigen met uitzicht op de brug. Maar dit hebben uiteindelijk we honderden bedacht. En als om 24.00u het vuurwerk losbarst is het een gejoel en herrie van jewelste. En omdat iedereen gaat staan, wordt ons uitzicht wat belemmerd. Maar de sfeer en wat je wel kon zien maakte het wel spectaculair. Had het voor geen goud willen missen.
Nieuwjaarsdag starten we rustig op en gaan rond 11.00u weer richting centrum. En daar is het druk, het grootste cruiseschip heeft hier aangelegd en dat merken we.
We willen richting operagebouw om te kijken of er nog kaartjes voor een bezichtiging zijn, niet meer helaas uitverkocht. We lopen echter verkeerd en komen uit bij Hyde Park en St. Marys Cathedral. Hierna nemen we de trein richting de haven. Omdat het bij het operagebouw niet lukt nemen we de ferry door de haven, helaas begint het te regen al wordt je er niet al te nat van. Prachtig uitzicht op de skyline van Sydney.
Daarna wandelen we nog door Sydney, prachtige oude gebouwen en nemen de trein naar Darling Harbour, drinken daar koffie en winkelen we wat. Marion en ik besluiten om een spamassage-pedicure behandeling te nemen. Johan en Alana gaan alvast naar het hotel.
Heerlijk ontspannen voetjes en mooie gekleurde teennagels, is het eindresultaat.

• 03 Januari 2017 - 20:07

Adri En Ad:

Wauw, wat een grootse belevenissen. Zo gaaf om je verhalen te lezen. Daardoor kunnen we hier intens met je meegenieten. De herinnering aan de hectiek in Sydney neemt niemand je meer af! Superfijn dat je er zo van hebt genoten.

• 06 Januari 2017 - 19:31

Doriet Simons.:

Wat een geweldige ervaringen. Sjiek om dit allemaal mee te mogen maken. Een jaarwisseling in de zon. Hier niet voor te stellen,daar heel gewoon. Sydney met al zijn hektiek. Piet probeerd het ook te lezen,fijn toch ! Wij wachten weer op het volgende verslag. Doei !!!!

• 07 Januari 2017 - 11:16

Johan:

Hoi tante Marjo,
    Ik heb net weer even bij gelezen. Wat heb je al veel gezien en gedaan. De natuur ziet er prachtig uit op je foto's. En ik geloof graag dat nieuwjaar in Sydney magnifiek is. Nu veel plezier in Cairns. Gr. Johan

• 08 Januari 2017 - 00:21

Wilma :

Ha, je verhalen zijn leuk om te lezen. Heb zojuist weer bijgelezen, was er nog niet aan toe gekomen om je laatste verhaal eerder te lezen. Maar het klinkt echt of je er van geniet en de foto's zijn prachtig en dat is heel fijn, je hebt er zo lang naar uit gekeken. Groetjes :)

• 10 Januari 2017 - 02:28

Silvia:

Ha Marjo,
    Nu in de nachtdienst jou verhalen gelezen en foto's bekeken, ziet er sjiek uit zeg. Heerlijk. Fijn dat je zo geniet. Geniet er nog maar lekker van.
    Grtz Silvia