Port Hedland naar Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Marjo Bax - WaarBenJij.nu Port Hedland naar Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Marjo Bax - WaarBenJij.nu

Port Hedland naar Perth

Blijf op de hoogte en volg Marjo

22 Januari 2017 | Australië, Perth

We verlaten Derby en rijden in een flinke regenbui. Maar op het moment dat we bij de Prison Boabtree zijn is het weer droog. Echt gigantisch die boom, in het verleden werd hij gebruikt om Aboriginals die gevangen genomen waren aan vast te ketenen voor ze verder vervoerd werden. Daarna rijden we richting Broome, waar regelmatig koeien de weg op kunnen lopen, wat dus ook gebeurd en nog een paar regenbuien, allen van korte duur. We rijden niet naar Broome zelf maar slaan af om onze weg te vervolgen naar Port Hedland. Het klaart op en de temperatuur loopt snel op naar 34 graden. Onderweg wederom weids landschap en weinig verkeer. Bij het roadhouse Sandfire tanken we en kan ik mijn eerste roadtrain met vier aanhangwagens op de foto zetten. Onderweg vaak het idee dat de horizon verdwijnt, zo heet is het asfalt. Rond zes uur bereiken we Port Hedland, een industriestad. Een groot zoutwinningsmijn, ijzerertsmijnen , magnesiummijnen en gaswinning. Hier rijdt de langste en zwaarste regelmatig rijdende goederentrein, rijdt meerdere keren per dag. Onze schatting 3-31/2 km lang, met 2 locomotieven voor en 2 in het midden. Het is geen mooie stad, alles gericht op de mijnwinning, lees heel veel industrie.

Vandaag willen we naar Karijini N.P. Echter onze eerste afslag was afgesloten voor een bosbrand die hier 23 december heeft gewoed en nu te gevaarlijk om te komen ( bomen moesten worden gerooid). We kunnen het park wel in om Joffre Gorge te bezoeken, moeten een stuk over unsealed road (onverhard) , mag officieel niet met een huurauto en wagen het erop. Geen problemen alleen geen witte auto meer. We logeren op een ecotoerisme camping, Karijini Eco Retreat. Van hieruit maken we een wandeling naar de Gorge, 1 km. Een flinke afdaling over de rotsen, wat wel wat klimvaardigheid vergt. Maar ik word beloond met een prachtig uitzicht en geweldige duik bij Joffre Falls.

Na een waardeloze nacht verlaten we al voor 8 uur de camping en rijden naar Tom Price voor wat boodschappen. Het wordt namelijk een lange reisdag naar Coral Bay. Marion probeert op voorhand een slaapplek te reserveren, maar alles is vol. En op internet geen camping te vinden. Ze kan wel voor de volgende nacht boeken en dat doet ze en we gaan toch maar rijden en zien wel. De temperatuur loopt op tot 40 graden. Blij met onze airco in de auto. Rond 17.00u zijn we in Coral Beach, gelukkig wel een camping daar waar we voor de nacht een eenvoudige cabin huren. Verder nog het resort waar we morgen zijn een backpackers hostel en wat winkeltjes, verder niks. We maken nog een strandwandeling, prachtig azuurblauw water. Het waait wel flink en als zon weg is zakt temperatuur toch snel. Coral Beach is blijkbaar een oase en hebben we net de woestijn doorkruist. Weinig woestijn vinden wij al was temperatuur er wel naar.

Woensdag pakken we onze spullen in en rijden paar 100 meter naar het Nigaloo Reef Resort en parkeren daar de auto, kamer is nog niet klaar. Dus we gaan ons later installeren. We gaan alvast naar het strand om te zwemmen en te snorkelen. We willen bij een strandtent snorkelspullen huren , maar kunnen ook met een onderwaterscooter onder begeleiding gaan snorkelen. Johan en ik willen dat graag doen, Marion gaat niet mee want Alana mag dit niet. En omdat het zo hard waait gaat het 's middags niet meer lukken. Na ons in een duikpak gehesen te hebben, krijgen we wat uitleg over het gebruik van de onderwaterscooter. We gaan vanaf het strand zo de zee in en nadat iedereen vertrouwd was met de scooter en snorkel gingen we naar het Ningaloo Reef. Dit Reef is maar 100 meter van het strand denk ik en we zien weer prachtige vissen, een onderwaterschildpad en mooie koraal. Er lag een koraal zo groot als een rots, die Ayres Rock werd genoemd en al miljoenen jaren oud was. Na 2 uur was dit avontuur weer voorbij. We installeren ons op het resort, ga zwemmen en wat lezen aan het zwembad en later gaan we nog even snorkelen. Een heerlijke relaxdag. (wel vreselijk verbrand). We maken het ons gemakkelijk en eten fish and chips.

Donderdag gaan we weer rijden en passen we ons plan aan en rijden tot Denham in the Shark Bay World Heritage Area. Want Hamelin Pool camping in het Marine Nature Reseve, was in echt in the middel of nowhere. Hier hebben we wel de Hamelin Pool Stromatolites , de oudste en grootste levende fossielen van de aarde bezocht. Een apart fenomeen, gevormd door algen, sediment en zandbinding wat harde rotsen vormt over miljoenen jaren. Ze overleven het in dit gebied door het hoge zoutgehalte nl 2x maal zo hoog als gewoon zeewater en wat in een zandbank wordt gevangen. De Stromatolites groeien ongeveer 0,33 mm per jaar. Hier zijn ze ongeveer een meter hoog. Onderweg hebben we geluk en zien we emoes en maken een fotostop bij het strand. In Denham huren we een cabin voor 2 nachten. Hier waait het wederom erg hard, het is ook de tijd voor cyclonen (waar ook voor wordt gewaarschuwd ).

Vrijdag rijden we naar Monkey Mia een World Heritage Area waar we met Aristocat 2 een boottocht gaan maken. We varen langs de kust naar een parel kwekerij en krijgen daar uitleg hoe parels worden gekweekt. Daarna varen we verder en zien dolfijnen, zeekoeien en schildpadden en nog meer dolfijnen. Daarna gaan we nog wat zwemmen en relaxen op het strand. Verder is hier wederom weinig te beleven. Australië heeft een geweldige natuur, maar buiten dat niet ingesteld op toerisme.

Zaterdag rijden we naar Kalbarri aan de monding van de Murchison River, prachtig blauw water. Het is onze laatste overnachting voor dat we naar Perth rijden, waar we maandag naar Alice Springs vliegen. Onze laatste twee weken gaan in. De tijd vliegt.
Kalbarri is een echt toeristisch plaatsje, zelfs met terrasjes. We maken een tochtje naar Kalbarri N.P .Het park bestrijkt 186.000 hectares van het bushland tot aan de kust. Hier maken we een wandeling van een 1 km naar Natures Window en Westlook Lookout . Het is er snikheet en stikt van de vliegen. Wederom prachtige kloven uitgeslepen door de rivier in de loop van miljoenen jaren.
Vanavond eet ik voor het eerst kangaroovlees, lekker zacht mals.

Zondag verlaten we rond 8.00u Kalbarri en maken een rondwandeling van 1 1/2uur bij Mushroom Rock en Rainbowvalley. Wederom mooie rotsformaties uitgesleten door de zee. En prachtige kliffen aan de kust. Een stuk verder aan de kust hebben we een lookout bij Natural Bridge en Castle Cove. Prachtige natuurwonderen. Hierna rijden we langs de kust richting Perth. Maken nog een stop bij Pink Lake, een zoutmeer die rose kleurt, als zoutconcentratie stijgt, anders wordt hij groen. Je geloofd je ogen niet.
We lunchen in Geraldton. Het landschap verandert continu veel landbouw, schapenbedrijven en koeienbedrijven. Je kunt merken dat we weer in de bewoonde wereld komen. Regelmatig een dorp/stad en meer verkeer. Bij Perth zit een wijnregio. We hebben een appartement in Perth, niet ver van het vliegveld.

• 22 Januari 2017 - 18:31

Doriet Simons:

Wat een geweldige indrukken doe je op. Fijn dat wij op deze manier een klein beetje kunnen meegenieten. De temperatuur liegt er niet om. Hier in Limburg vriest het al een paar dagen. Niks mis mee hoor maar geef mij toch maar de warmte. Jullie hebben er al behoorlijk wat kilometers opzitten maar dan zie je ook wat. Geniet er nog van. Lieve groet uit Belfeld.

• 22 Januari 2017 - 19:33

Adri En Ad:

Hoi Marjo,

Wat een fantastische ervaring maak je van jullie superreis. Geweldig. Enorme afstanden leggen jullie af, maar dan kom je nog eens ergens en beleef je wat! Blij vooral genieten, ook al telt het stilaan af.

Groetjes

• 23 Januari 2017 - 16:29

Ilona:

Hee Marjo!
    Wat leuk om je avonturen te lezen! Foto's zien er ook echt mooi uit zeg! Geniet er nog maar lekker van!
    Liefs, Ilona

• 26 Januari 2017 - 09:45

Betty Meulendijks:

Geen beter leven dan een goei!!!!
    Wat maken jullie veel mee zeg!
    Geniet nog lekker van de heerlijke warmte en natuur daar.
    Mooie duidelijke foto's.

Groetjes uit een koud Zummere.

• 29 Januari 2017 - 18:42

Ans:

het blijft leuk om al je belevenissen te blijven volgen op deze manier, mooie foto's zeg, prachtige omgeving en wat ben je lekker bruin zeg!! geniet er nog eventjes van he!! groetjes van ons allen en tot gauw weer