Perth to Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Marjo Bax - WaarBenJij.nu Perth to Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Marjo Bax - WaarBenJij.nu

Perth to Adelaide

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo

30 Januari 2017 | Australië, Adelaide

Maandag is een reisdag. We gaan naar het vliegveld van Perth en vliegen met Qantas naar Alice Springs. Helaas hebben we 1 1/2 uur vertraging en ook wordt de klok nog 1 1/2 uur voorruit gezet, dus we arriveren pas om 19.00 uur op onze bestemming in Alice Springs. Ook hier heeft het veel geregend en staat er sinds 11 jaar water in de Todd rivier en de woestijn is ook hier groen.

Helaas te ver van het centrum en aangezien we nu geen auto tot onze beschikking hebben wordt het een kop soep met wat crackers.

Dinsdag nemen we de bus en gaan naar Alice Springs. Mijn eerste indruk is dat het geen mooie stad, zelfs vies. Hier wederom veel aboriginals slecht verzorgd. We ontbijten in de stad waarna we een rondje door de stad lopen.
We bezoeken het Royal Flying Doctor Service Museum. Kregen mooie uitleg over hoe in de jaren de gezondheidszorg vorm kreeg voor alle Australiërs en speciaal voor hen in de outback. Er zijn momenteel 61 vliegtuigen operabel.
We zien het standbeeld van Mr. Stuart, de stichter van Stuart, later Alice Springs.
Ook het eerste ziekenhuis staat er nog, nu in gebruik als museum. Ondertussen krijgen we een flinke regenbui op ons dak. We gaan maar gauw lunchen en besluiten na wat boodschappen terug te gaan naar de camping. Om 18.00u gaan we terug naar de stad en gaan dineren in de Overlander Steakhouse en hebben een viergangen diner met krokodil, camel, kangaroo en bizonvlees. En pavlova als toetje. Echt heerlijk gegeten en echt een mooie entourage.

Woensdag moeten we op tijd op om 7 .00u worden we opgehaald voor onze zesdaagse tour naar Adelaide met Groovy Grapes tours. Graig en Jayson zijn onze chauffeurs en tourleiders. Jayson wordt ingewerkt. We zijn in totaal met 15 personen, vrijwel allemaal 20-ers. Onze eerste stop is bij een camelfarm, waar we een ritje mogen maken(niet gedaan). Dan een rit van 4 uur naar Uluru ( zo genoemd door de aboriginals) beter bekend als Ayres Rock. Een grote rode steen in de woestijn, al is de woestijn door de vele regen groen.
Omdat het een campingtour is dit op een camping waar we gaan slapen in swags, een soort matras met slaapzak, in de openlucht. Echt een geweldige sterrenhemel. We gaan nog voor 2 wandelingen rondom Uluru, de Mala Walk en Kuniya Walk. Je mag Uluru niet meer op, omdat er mensen overlijden op de berg. En voor de Aboriginals zijn er vele heilige plekken rondom de berg en vinden het heel vervelend dat dit gebeurt. Graig geeft uitleg over de gebruiken, wetten, normen en waarden van de aboriginals en over de tekeningen en heilige plekken rondom Uluru. De heilige plekken mogen ook niet gefotografeerd worden. We hebben picknick/diner bij Talinguru Nyakunytjaku, met de bedoeling een mooie zonsondergang. Niks daar veel wolken.

Donderdag worden we om 4 .00 u gewekt voor een zonsopgang bij Kata Tjuta Dune Vieuwing. Helaas nog steeds bewolkt. Hierna naar de Valley of the Winds voor een 7,4 km lange wandeling over rotsen klimmen omhoog en omlaag, redelijk zwaar maar het is gelukt. Prachtige vergezichten . Geweldig wat de natuur over miljoenen jaren heeft gemaakt.
We maken nog een stop bij het aboriginal cultureel centrum, uitleg over de aboriginals hun gebruiken, wetten, normen en waarden. Hier had Graig tijdens de wandelingen ook al veel over verteld. Na een kop koffie naar de campsite. Lunchen, spullen inpakken en gaan weer op weg naar onze volgende stop Kings Canyon, 4 uur rijden.

Vrijdag weer om 4 uur op voor de Full Rimwalk, met als eerste de heartattackhill (hartaanvalberg). Zo genoemd omdat er wel eens mensen een hartaanval hebben gehad op deze berg. Boven is zelfs een defribilator. En we moeten om 10.00u hier weg zijn omdat het anders te heet wordt. De wandeling omhoog vergt het uiterste van mijn conditie maar met geduld en doorzettingsvermogen (haha) lukt het. Boven word ik getrakteerd op prachtige vergezichten over Kings Canyon en de rest van de wandeling is goed te doen. De cliffs zijn stijlrecht naar beneden, je moest daarom en omdat de rotsen van heel bros materiaal waren 2 meter van de rand blijven. Op een plek mocht je over de rand hangen, geen last van hoogtevrees hebben en zag je een kleine waterval. Er was een brug gebouwd over een gedeelte van de canyon dat Garden of Eden wordt genoemd. Echt prachtige bomen. Na de wandeling rijden we naar Kulgara Roadhouse waar we overnachten in eenvoudige cabines ( er passen alleen 2 bedden in).
Zaterdag rijden we om half zeven naar de grens van de Northern Territorium naar South Australia, fotostop. Ook hier quarantaine controle voor fruit. En omdat in South Australia zomertijd is gaat de tijd een uur vooruit.
We hebben een stop, overnachting in Coober Pedy. Het is de stad waar veel opaal wordt gedolven. Al ver voor je Cooper Pedy binnenrijdt zie je overal opgegraven heuveltjes met rode aarde waar naar opaal wordt gedolven. En dit zand is funest voor je kleren. Omdat het hier tot 50 graden kan worden, wij gelukkig maar tot 40 graden, vindt het leven hier vooral onder de grond plaats en wonen de mensen in zogenaamde dugouts ( uitgegraven woningen). Wij hebben een bunkerhouse , ook onder de grond waar het niet warmer of kouder wordt dan 21-25 graden. Het is een grote slaapzaal met stapelbedden.
We hebben een rondleiding in de Umoona Mine. Je kunt zien hoe opaal werd gedolven en hoe er in de dugouts geleefd wordt. Het is geen operationele mijn meer, want de overheid heeft mijnbouw in de stad verboden.
We brengen een bezoekje aan een opvanghuis voor kangaroos, niet zo bijzonder na Tasmania. We hebben pizza bij John's, echte de beste.

Zondag na het ontbijt, het is om 7.00u al 27 graden. Hebben we een lange reisdag voor de boeg. Via Port Augusta rijden we naar Wilmington. We rijden door het Finders Range gebergte, een van de oudste gebergten van Australië, 1,8 miljard jaar. Ook is hier weer veel landbouw.
We overnachten in eenvoudige cabines, een echte outbackcamping.
We maken nog een wandeling door de rivierbedding van Stony Creek naar Blue Gum, de Alligator Gorge trail. Op de terugweg naar de camping zien we veel kangaroos.

Maandag onze laatste dag van onze tour. Het blijven lange reisdagen en het landschap verandert langzaam in wijnbouw. We rijden door de Barossa Valley, wijnregio en stoppen in Claire waar we een wijnproeverij hebben bij Mr. Mick.
We lunchen in het park met ' chicken and chips' ( kip en friet), ons afscheidsmaal.
Daarna rijden we naar Adelaide waar we rond 16.00u arriveren en iedereen bij hun slaapplek wordt afgezet.

Dinsdag starten we rustig op en halen onze auto op. We willen chocoladefabriek Haighs bezoeken, maar helaas alles volgeboekt. Zodat we voor morgenvroeg boeken.
Marion en ik gaan shoppen in Adelaide en Johan gaat met Alana naar de zoo. Heerlijk relaxt dagje.