Sydney, Airlie Beach, Cairns, Darwin en Katherine - Reisverslag uit Katherine, Australië van Marjo Bax - WaarBenJij.nu Sydney, Airlie Beach, Cairns, Darwin en Katherine - Reisverslag uit Katherine, Australië van Marjo Bax - WaarBenJij.nu

Sydney, Airlie Beach, Cairns, Darwin en Katherine

Blijf op de hoogte en volg Marjo

10 Januari 2017 | Australië, Katherine

Maandag verlaten we Sydney en onze eindbestemming is Arlie Beach. Hier hebben we 4 dagen voor uitgetrokken. We rijden door het binnenland van New South Wales naar onze eerste overnachting in Narrabri, een B&B. (545km). We kiezen hiervoor omdat het het snelste is en langs de kust nu veel vakantieverkeer. De omgeving is prachtig. Het is een uitgestrekt weids Australië lange wegen zonder tegenliggers en uitgestrekte akkers. Her en der woont iemand, zo afgelegen en veel dorpjes zijn zo klein dat er niets is.
Dinsdag rijden we naar Sawn Rocks, een rotsformatie gevormd door vulkaanuitbarstingen. Het basalt heeft vijf- en zeshoekige pilaren gevormd. We maken hier een wandeling van een uur. Hierna rijden naar Miles (450km) in Queensland, waar blijkt dat ze hier geen zomertijd kennen en de klok een uur teruggaat. Dus nu negen uur tijdsverschil met Nederland. Hier zien we voor het eerst roadtrains, 3- delige roadtrucks. Enorme vrachtwagens echt.
Woensdag rijden we naar Rockhampton (368) is richting kust. We maken een korte stop in Isla Gorge National Park. Een prachtige ligging aan een cliff. Over een smal pad met aan weerszijden afgronden maken we een wandeling. Met prachtige vergezichten . En weer verder door het uitgestrekte weidse landschap. En voor het eerst kangaroos in het wild, vier stuks steken voor de auto de weg over. Gelukkig kon ze ontwijken.
Donderdag rijden we naar de Capricorn Caves zo'n 30 kilometer buiten Rockhampton. We maken een grottentour (van kalksteen) van een uur. Met als hoogtepunt de Cathedral Cave: een grot met een geweldige akoestiek . De muziek klonk prachtig en de grot wordt zelfs gebruikt voor trouwerijen. Mooie verlichting en echt weer een ervaring rijker.
Onze eindbestemming vandaag is Arlie Beach een tocht van 480 kilometer door het prachtige landschap. Na McKay alleen maar akkers vol suikerriet. Zover als je maar kan kijken echt ongelofelijk . Onderweg hebben wel veel regen en er wordt volop aangegeven dat wegen kunnen onderlopen. Zonder problemen bereiken we Arlie Beach waar het de hele avond en nacht stortregent. Dit weer is niet normaal voor hier.
Vrijdag is nog steeds bar slecht. We hebben een tour naar de Great Barrier Reef geboekt, waarvoor we ons om half 8 moeten melden. We komen al als verzopen katten op onze boot aan, Great Barrier Reef adventures ( cruise Whitsundays). Om 8.00u verlaten we de haven van Arlie Beach en wordt verteld dat het een ruige tocht gaat worden. Maar bij het Reef is de voorspelling goed. Bij voorbaat haal ik reistabletten, want anders wordt dit een vreselijke reis. Na 2 uur varen komen we in rustig water. Maar voor velen was het een reis met hindernissen. Onderweg krijgen we uitleg over het snorkelen en de mogelijkheid om te gaan duiken en andere excursie mogelijkheden. Ik geef me op om onder begeleiding te gaan duiken.
Als we aangemeerd zijn gaan we ons in onze duik- cq snorkelpakken heisen. Compleet met flippers en snorkelbril. Wat een geweldige ervaring, de prachtigste vissen groot, klein, eenkleurig, kleurrijk tot hééél kleurrijk en prachtige koraal.
We hebben een lunch aan boord, waarna ik me moet melden voor mijn duik. Eerst een loodgordel om en zuurstoftank op. In een bassin krijg ik uitleg, waarna ik samen met een begeleider het Reef mee wordt opgenomen. Prachtig wederom en ervaring op zich om paar meter onderwater te zijn en alles wat onder water leeft te zien.
Na een half uur is het helaas alweer voorbij.
Na nogmaals wat gesnorkeld te hebben worden we uit het water gehaald het weer verandert en er is meer stroming. We verlaten het Reef en ook deze tocht is heftig, maar ik houd het recht, alleen vreselijk misselijk. Maar het is droog en kan op het dek zitten wat wat verlichting geeft. In Arlie Beach had het nog wel veel geregend en dit begint ook alweer snel genoeg als we aangemeerd zijn en gaat hele nacht door.
Ook 's morgens regent het nog en als we uitchecken wordt al verteld dat het niet zeker is dat we Arlie Beach kunnen verlaten, want wegen zijn misschien ondergelopen. Ik rijd en we gaan zien wat we tegenkomen en inderdaad de eerste weg naar de snelweg is afgesloten. We vinden een alternatieve route maar ook daar is het afgesloten en proberen de andere kant. Niet afgesloten maar het water stroomt zo hard en het is zo diep dat alleen een auto met een snorkel, een uitlaat die boven de auto uitkomt komt er door komt en de rest draait om. Zo ook wij, dan de ene andere mogelijkheid, helaas staat het daar stil. Velen draaien om maar het is de enige weg die ons naar de snelweg en richting Cairns kan brengen. Blijkbaar kan als het minder hard regent toch mogelijk zijn door de "floodway", zoals de ondergelopen weg hier heet. Gereden kunnen gaan worden. Dat zeggen de mensen die hier vaker mee te maken hebben. Na een half uur beginnen er toch weer wat auto's te rijden en kijken we hoe dit gaat en willen we het proberen. Maar ik durf niet daarom neemt Marion het stuur over. Na een paar schietgebedjes gaat Marion rijden en na paar spannende minuten komen we veilig aan de overkant. We hebben een lange reis voor de boeg. We hebben veel stortbuien onderweg. Het is een vermoeiende lange rit door prachtig landschap met suikerrietvelden en op het laatste stuk bananenplantages. Er is zelfs een smalle spoorlijn aangelegd om suikerriet over te vervoeren. We maken een fotostop bij Hinchinonbrook en Panjoo lookout , mangroves en wetland, echt fantastisch.
Wat ook opvalt is dat veel huizen op palen staan veelal om de huizen koeler te houden en voor het water. Ook in Cairns regent het, maar in loop van de nacht wordt het droog.
Zondag boeken we een tocht met de Skyrail Rainforest Cableway. Ze raden aan de lookouts op de heenweg te doen want voor 's middags wordt regen voorspeld, gelukkig maar een spatje. De eerste stop is Smithfield waar we 20 minuten met een ranger door de rainforest wandelen. Maakt veel duidelijk en hoe belangrijk het is om dit te bewaren. Hierna met cableway naar Red Peak en vervolgens naar Barron Falls, een magnifieke waterval ( toch enig voordeel van de vele regen) en de Barron Gorge. Hierna naar het eindstation Kurunda. Een toeristisch plaatsje in de rainforest. In Cairns valt gemiddeld 1500 mm per jaar en in de rainforest 3000 mm per jaar.
Maandag moeten we vroeg op om negen uur vliegen we naar Darwin. We zitten in Northern Territorium, tijdsverschil nu 7 1/2 uur. Het verloopt voorspoedig , maar voor de auto die we geboekt hebben moet ineens bijbetaald worden. Maar na een uur komt het verlossende woord dat we het geld terugkrijgen. We krijgen een witte Toyota RAV, een stuk kleiner dus wat passen en meten met de koffers. Ook zo opvallend in Australië de hoeveelheid witte auto's.
Onze tocht naar Katherine is er een met stortbuien, dat je bijna niet ziet waar je rijdt , dan net of er niets aan de hand is. De temperatuur schommelt dan ook van 35 graden in de zon tot 25 graden in de regenbuien. We hebben een cabin geboekt in het Nitmiluk National Park.

• 10 Januari 2017 - 12:14

Adri En Ad:

Je moet er wat voor hebben, Marjo, maar dan heb je wel wat! Ongelofelijk al die nattigheid daar, immense regenbuien,ondergelopen wegen,volle rivieren, watervallen. En dan zoek je het ook nog eens op bij de Great Barrier Reef? Gelukkig was dat wel alle moeite waard. Zo geweldig dat je daar hebt GEDOKEN EN GESNORKELD. Echt superknap van je. Net wat je zegt: een hele ervaring rijker!!!

• 27 Januari 2017 - 18:09

Johan:

Hoi tante Marjo,

Gaaf zeg dat je bent gaan duiken! T kan echt prachtig zijn onder water. Wel nogal eens pech gehad met het weer hè. Veel plezier nog.